5 tips om direct stress te verminderen vanaf huis - CloudCosmetics


Stress. Je hebt een bus te laat genomen en moet nu rennen zodat je de trein nog haalt. Je bent 's avonds laat aan het leren voor je toets van morgen. Je hebt een hele drukke planning en veel aan je hoofd. Al deze situaties kunnen zorgen voor stress en iedereen ervaart stress op een andere manier. In deze blog geven we 5 tips om gevoelens van stress direct te verminderen. 

 

Tip 1: Gedachtes opschrijven

Dit lijkt op het eerste gezicht erg tegenstrijdig. Wanneer je je ergens druk om maakt wil je er vaak juist NIET aan denken. Opschrijven helpt echter heel goed om stress vrijwel direct te verminderen. Doordat je opschrijft waar je je druk om maakt, krijg je meer helderheid en schrijf je als het ware een last van je schouders. Vaak realiseer je ook dat sommige dingen die je opschrijft helemaal niet voor stress hoeven te zorgen. Meestal maken we dingen in onze gedachte groter dan ze zijn. Schrijf je gevoelens dus op! 

 

Tip 2: Meditatie 

Meditatie zorgt binnen een korte tijd voor vermindering van stress. Schrik niet van de term meditatie, mediteren kan iedereen. Je hoeft hier niet jaren voor in een tempel in de bergen te wonen. Het is een kwestie van rechtop zitten, ogen dicht doen en focussen op je ademhaling. Om in de stemming te komen kun je op Youtube nog even zoeken op 'meditation music' of 'stress relieving hz'.  

De kern van meditatie is focussen op het nu. Dit doe je door op je ademhaling te focussen. We hebben allemaal gevoelens van stress, maar deze zijn vaak voor toekomstige situaties. Het gevoel van stress hebben we in het 'nu-moment' niet nodig. Door meditatie wordt je hier bewust van en laat je de gevoelens van stress gaan. Binnen een half uur voel je je helemaal zen. 

 

Tip 3: Bewegen

Heb je geen zin om stil te zitten? Geen probleem! Bewegen is ook een ideale manier om stress snel te verminderen. Wanneer we stress hebben maken we adrenaline aan. Door te bewegen raken we dit geleidelijk kwijt. Ga een stuk (hard)lopen of maak het huis schoon. Elke vorm van bewegen helpt. Je hoeft niet persé een marathon te rennen, al mag het natuurlijk wel.

 

Tip 4: Natuur

In de titel staat vanaf huis, klopt. Echter werkt deze tip zo goed, dat we hem wel moesten delen. Uit onderzoek uit 2019 van de Universiteit van Michigan blijkt dat de natuur wonderen doet. Blootstelling aan de natuurlijk zorgt ervoor dat onze stress vermindert en er een last van onze schouders valt. Spendeer de optimaal berekende tijd van 20 tot 30 minuten in de natuur en het voelt alsof je door een mentale wasstraat bent geweest. Geen natuur in de buurt? Haal de natuur in huis. Planten zorgen thuis voor meer luchtvochtigheid en een positievere gemoedstoestand.

 

Tip 5: Warmte

Wie ooit in een sauna is geweest of in een jacuzzi heeft gezeten weet dat dit enorm ontspant. Om hetzelfde effect thuis te creëeren hebben we natuurlijk een douche of bad. Een warme douche of warm bad zorgt voor directe ontspanning en stressvermindering. Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van Neil Morris, onderzoeker aan de Universiteit van Wolverhampton in Engeland. Niet alleen zorgt een warm bad voor minder stress, het vermindert ook angst en zorgt voor meer geluk. De warmte zorgt ervoor dat we het geluksstofje serotonine aanmaken. Genoeg redenen dus om een warm bad te nemen. En heb je nog een bruisbal nodig? Klik dan hier!

Laat een reactie achter