Met deze 3 tips val je sneller in slaap en wordt je uitgerust wakker! - CloudCosmetics


Het is geen verbazing dat slapen één van de belangrijkste dingen in ons leven is. Slapen zorgt voor een goede fysieke en mentale gezondheid en draagt bovendien bij aan een sterk immuunsysteem. De gemiddelde persoon slaapt gedurende zijn leven 227,760 uur of 26 jaar. Dit klinkt schokkend, maar wat nog schokkender is, is dat we ook 7 jaar van ons leven spenderen om in slaap te vallen. Vooral jongeren van 18-25 geven aan moeite te hebben met in slaap komen. In deze blog delen we een aantal tips om sneller in slaap te vallen en uitgeruster wakker te worden. 

 

Schermgebruik

Uit onderzoek blijkt dat schermgebruik voor het slapen bij volwassenen zorgt voor slaapklachten, waaronder minder slaap en een slechtere slaapkwaliteit. De oorzaak hiervan is het blauwe licht dat uit onze devices komt. Dit licht verstoort de biologische klok en geeft ons lichaam een seintje dat het nog geen tijd is om te slapen. Hierdoor maken we minder van het stofje melatonine aan, de stof die ons juist helpt om in slaap te vallen.

Om beter te slapen is het dus goed om je laptop of telefoon een uur voordat je gaat slapen weg te leggen. Je kunt ook gebruik maken van de 'night-mode' op je telefoon en laptop. Deze verminderen het blauwe licht en vervangen dit door een gemoedelijker geel/oranje licht. Geen night mode op je devices? Dan kun je ook voor een bril gaan die blauw licht tegenhoud. Een korte google search laat je veel verschillende opties zien.

 

Sfeer

Naast het licht op je telefoon is het ook belangrijk dat je omgeving donkerder wordt voordat je naar bed gaat. Dim hiervoor je lichten of doe de lichten uit en steek een kaarsje aan. Een donkere omgeving helpt ons lichaam om meer melatonine aan te maken en in de slaapstand te komen. 

Muziek kan je ook helpen om meer in de slaapstand te komen. De meest geschikte muziek is muziek die niet hoger gaat dan 60 bpm (beats per minute). Ga dus niet voor te snelle muziek zoals rock of popnummers maar kies voor slow jazz of opera. 

 

Ademhaling

Tenslotte kun je naast gedimde lichten en een zacht muziekje ook gebruik maken van ademhalingsoefeningen. Een van de bekendste ademhalingsoefeningen is de zogenaamde "4-7-8" methode. Dit is een methode die onder andere gebruikt wordt tijdens militaire training. Na de training kunnen militairen hierdoor binnen 2 minuten in slaap vallen, zelfs na een bak koffie of met een vuurgevecht op de achtergrond. De methode gaat als volgt: 

 

1. Plaats je tong achter je bovenste voortanden

2. Adem volledig uit door je mond en maak een 'woosh' geluid. 

3. Sluit je mond en adem 4 seconden door je neus in. 

4. Houd je adem daarna 7 seconden in. 

5.  Adem tenslotte 8 seconden uit terwijl je een 'woosh' geluid maakt. 

 

Herhaal dit een aantal keer en je zult sneller in slaap vallen. Let wel op dat de militairen hier een aantal weken voor getraind hebben. 

 

Meteen resultaat

Bovenstaande drie tips helpen je om beter in slaap te vallen, maar garanderen niet meteen resultaat. Neem de tijd en probeer ze een aantal dagen of weken uit. Geen resultaat? Wees gerust, er zijn nog genoeg andere tips die je kunt proberen. We delen deze in de toekomst in de volgende blog over slapen. En voor nu: welterusten!

Laat een reactie achter